groeistrategie

Een groeistrategie is een essentieel aspect als je van jouw nieuwe bedrijf een succesvolle onderneming wilt maken. Deze strategie geeft antwoord op alle vragen die je tegenkomt op het gebied van marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Wil je nieuwe klanten werven? Ga jij een nieuw product op de markt brengen? 

Stap 1

Voor je na gaat denken over groei, is het verstandig om te kijken hoe je ervoor staat. Dit zegt namelijk veel over je mogelijkheden voor groei. Dit gaat dan bijvoorbeeld over je financiële stand. Dan moet je kijken in hoeverre je in staat bent om aan je verplichtingen te doen, want dat heeft veel invloed op je mogelijkheden voor groei.

Stap 2

Je moet goed weten wat je klantensegment is. Het is erg belangrijk op je klanten van tevoren goed te analyseren. Tel het aantal klanten dat je hebt in het klantsegment op en kijk hoeveel concurrentie je hebt, dus bereken je marktaandeel. Kijk goed waar je ruimte hebt voor groei en waar het niet nodig is.

Stap 3

Er zijn volgens de Groeimatrix van Ansoff vier manieren om te groeien: Marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Je moet dan gaan kiezen voor een groeistrategie die het beste past bij jouw onderneming en jouw doelen voor de onderneming.