In de keuze voor fossiel of elektrisch rijden speelt het milieu een rol. Maar zeker zo vaak is de rijder geïnteresseerd in de kosten. Het hele plaatje telt mee. De aanschaf, subsidies en belastingen, onderhoud en verbruik. Wie overweegt om elektrisch te gaan rijden zal de politiek volgen. Want de subsidies worden afgebouwd. Hoeveel en wanneer? Vragen die je beantwoord wil hebben aan de voorkant. Geen nare verrassingen achteraf. Wat wil de overheid met de BPM (Belasting Personenauto’s en Motoren)? De aanschafbelasting voor voertuigen die een kenteken krijgen wordt hoofdzakelijk bepaald op basis van de CO2-uitstoot. Allemaal overwegingen die je portemonnee treffen. Een app die helpt bij de zoektocht naar goedkoop tanken in de buurt kan je geld opleveren. Of besparen. Wie auto wil blijven rijden heeft veel om uit te zoeken om verstandige keuzes te maken.
Goed uitzoeken loont
Pfff…subsidies, wegenbelasting, onderhoudskosten, verbruik en aanschafbedrag. Er zijn veel facetten die je moet weten om de voordeligste of beste milieu keuze te maken. Welke maatregel blijft tot welk jaar van kracht? En dan nog dit: Kan ik met een elektrische auto dezelfde afstand rijden met één laadbeurt als met een benzineauto? Oftewel, hoe groot is de actieradius van een stroom auto? Het vinden van genoeg oplaadpunten wordt steeds gemakkelijker. Er zijn er steeds meer en goed vindbaar met een app die je oplaadpunten rotterdam in kaart heeft. Die zorg wordt dus steeds kleiner.
Dominee of de koopman
Het lijkt het verhaal van de dominee en de koopman te worden. Overweeg je, net als de koopman, om voor je portemonnee te kiezen? Of ga je voor je idealen van een beter klimaat en milieu, en volg je de dominee? De overheid stuurt met belastingen en subsidies en de consument beslist of die wel of niet volgt.